Πέμπτη 11 Αυγούστου 2016

Η διάρθρωση του διαλόγου Πρωταγόρας και τα πρόσωπα

1.Εισαγωγή: Ο Σωκράτης διηγείται τη συζήτησή του με τον Πρωταγόρα σ’ έναν φίλο του.
ü  Βγαίνει από το σπίτι του Καλλία και συναντά έναν φίλο του
ü  διήγηση πώς και γιατί βρέθηκε εκεί //ποιους συνάντησε και τι συζητήθηκε
ü  αφήγηση επομένως διαλόγου του με Πρωταγόρα= αφηγημένος διάλογος
ü  λειτουργικότητα αυτής της εισαγωγής= όχι μονότονη, αλλά ζωντανή διήγηση
ü  κερδίζει σε ζωντάνια και αμεσότητα ως λογοτεχνικό έργο
ü  αντιρρήσεις: έλεγχος πειστικότητας:δυσκολία να μείνεις πιστός και ακριβής στην αναπαραγωγή λεπτομερειών και λεπτών αποχρώσεων της αντιπαράθεσης τόσο περίπλοκων θεμάτων
ü  αντιστάθμισμα: παραστατικότητα και γλαφυρότητα της αφήγησης του Σωκράτη =γοητεύει
2.Πρόλογος: Ο Ιπποκράτης και η σφοδρή επιθυμία να γίνει μαθητής του Πρωταγόρα.
ü  Χαράματα ο νεαρός φίλος του Σωκράτη Ιπποκράτης, με πάθος για τη μόρφωση και θαυμασμό στους μεγάλους διανοητές, έρχεται στο σπίτι του Σωκράτη= ειδοποίηση:Ο Πρωταγόρας στην Αθήνα
ü  Θέλει ο Ιπποκράτης να γίνει μαθητής του Πρωταγόρα, βοήθεια από Σωκράτη να παρουσιαστεί σ’ αυτόν
ü  Ερωτήσεις Σωκράτη:γιατί θέλει να μαθητεύσει σ’ αυτόν και τι θέλει να μάθει= αδυναμία απάντησης νεαρού= ο Σωκράτης θα ρωτήσει στο σπίτι του Καλλία για λογαριασμό του: τι μπορεί να διδάξει στο νεαρό ο Πρωταγόρας
ü  Τίθεται από την αρχή το θέμα της φιλοσοφικής συζήτησης: ποια η αξία της σοφιστικής και αν μπορούν οι σοφιστές να διδάξουν στους νέους αρετή
3. Ο Σωκράτης στο σπίτι του Καλλία. Περιγραφή του Πρωταγόρα και των άλλων προσώπων του διαλόγου.
ü  Σκηνή στο σπίτι του Καλλία, αφού με δυσκολία μπαίνουν Σωκράτης και Ιπποκράτης…
ü  Περιγραφή Πρωταγόρα, Ιππία και Πρόδικου= ο κάθε σοφιστής περικυκλωμένος από ομάδα μαθητών και θαυμαστών
ü  Κύκλος γνωστών συντρόφων Σωκράτη= Ιπποκράτης, Αλκιβιάδης, Κριτίας= ελάχιστη συμμετοχή//επεμβάσεις σε δύσκολη στιγμή καμπής του διαλόγου Σωκράτη και Πρωταγόρα από Αλκιβιάδη και Καλλία
ü  Πρόδικος, Ιππίας= γελοιογραφικά σχεδιασμένοι = επιδεικτικά πολυμαθείς= ο πρώτος μανιακός των εννοιών =ο δεύτερος μεγαλόστομος και ρητορικός//ρηχότητα και μεγαλομανία
ü  Πρωταγόρας= αλαζονικός και με αυτοπεποίθηση// δεν υποβαθμίζεται όμως η θέση του στην ιστορία της ελληνικής σκέψης=άξιος σεβασμού ο πρωταγορικός στοχασμός=διακριτική σωκρατική ειρωνεία
4.Η αρχή της συζήτησης.Είναι δυνατόν να διδαχθεί η πολιτική αρετή, όπως ισχυρίζεται ο Πρωταγόρας;
ü  Το μάθημα του Πρωταγόρα: ευβουλία =ικανότητατα σωστής σκέψης και απόφασης για κάθε θέμα ιδιωτικού και δημόσιου βίου
ü  Όλοι οι άνθρωποι ανεξαρτήτως καταγωγής, κοινωνικής τάξης, οικονομικής κατάστασης
     =μπορούν να διδαχτούν την πολιτική αρετή
     =υπάρχουν άνθρωποι ικανοί να τους διδάξουν
ü    Αντιρρήσεις Σωκράτη: παράδειγμα αθηναϊκής εκκλησίας του δήμου
     = αποπέμπεται ο μη ειδικός σε τεχνικό θέμα
     =σε θέματα πολιτικής και καλής διοίκησης δεκτή η  γνώμη κάθε-
       νός
     =οι πολιτικοί άνδρες, όπως ο Περικλής, δεν μπόρεσαν να διδά-
       ξουν στα παιδιά τους πολιτική αρετή
     = οι καλύτεροι δάσκαλοι δεν πέτυχαν με μαθητές ανίκανους
      ΑΡΑ:διδακτή η οποιαδήποτε τέχνη//δε διδάσκεται η πολιτική
      Αρετή
5.Η απάντηση του Πρωταγόρα και ο μύθος για τη δημιουργία της ανθρώπινης κοινωνίας
ü  Απάντηση του Πρωταγόρα  με έναν μεγάλο λόγο =θυμίζει δημόσιες διαλέξεις σοφιστών
ü  Διακρίνεται στο μύθο του Προμηθέα= απάντηση στην αντίρρηση του Σωκράτη ότι δεν υπάρχουν ειδικοί σε θέματα πολιτικής// απάντηση στην αντίρρηση αδυναμίας διδασκαλίας της από καλούς πολίτες στους γιους τους
ü  Ο μύθος αποδεικνύει την αξία παραχώρησης σε κάθε πολίτη του δικαιώματος λόγου σε ζητήματα καλής διοίκησης της πόλης: το βουλεύεσθαι (σκέψη/αποψεις/ευθύνες/ψήφιση) σε πολτικά θέματα εξαρτάται από δικαιοσύνη και λογική= συνιστούν την αρετή του πολίτη
ü  Όποιος δε διαθέτει αυτές τις ιδιότητες =τρελός
ü  Η έννοια των ποινών και τιμωρίας για πράξεις αδικίας αποδεικνύει ότι ο καλός πολίτης δεν είναι θέμα τύχης, αλλά απόρροια διδασκαλίας και κατάκτησης=εντελώς παράλογη η τιμωρία, αν υπήρχε αδυναμία διόρθωσης
ü  Β΄μέρος λόγου=ο Πρωταγόρας απαντά με λογικά επιχειρήματα=η αρετή διδακτή
ü  Με την αρετή συμμετέχει κανείς στην κοινωνικο-πολιτική ζωή
ü  Αυτή καθιστά δυνατή την ύπαρξη κοινωνιών –πόλεων
ü  Δίχως αρετή, δικαιοσύνη,σωφροσύνη,οσιότητα δεν υπάρχουν κοινωνίες
ü  Κοινωνίες και γονείς διδάσκουν τα παιδιά τους//όποιος δε θέλει να διδαχθεί= τιμωρείται(θάνατος,εξορία)ως νόσος της πόλεως
ü  Η διδαχή από τους μεγάλους πολιτικούς δε γίνεται με τη μορφή μαθήματος, αλλά με νουθεσίες, παραδείγματα,φοίτηση σε δασκάλους για εκμάθηση μέσω της ποίησης, μουσικής της αρετής.
ü  Η πόλη με τους νόμους διδάσκει πολιτική αρετή
6.Η φιλοσοφική σημασία του διαλόγου
ü  Θέματα Πρωταγόρα= δύο
     =φύση της αρετής
     = ποιος μπορεί να τη διδάξει//οι σοφιστές ικανοί διδασκαλίας της;
ü  Στο έργο αντιπαρατίθενται
     = απόψεις καθενός των δυο συνομιλητών για την αρετή
     =μέθοδοι προσέγγισης της αλήθειας
ü  Θέμα αρετής = θέμα συζήτησης//το θέμα αν η αρετή είναι διδακτή διαπερνά όλον το διάλογο
ü  Μέθοδος Σωκράτη= διαλεκτική=με ρωτήσεις επιδιώκεται ακρίβεια και διευκρίνιση κάθε θέματος=απόλυτη γνώση και κατανόηση του πράγματος μελέτης
ü  Μέθοδος Πρωταγόρα
     =μύθος= αφήγηση με ποιητικό χαρακτήρα από την παράδοση
       ή θρύλο, κατασκευή διανοητή//ποιητικός και συμβολικός
       χαρακτήρας μύθου=δεν οδηγεί με ακρίβεια στη φιλοσοσφι-
       κή και επιστημονική γνώση//χρήση και από τον Πλάτωνα,
       αλλά ως συμπλήρωμα φιλοσοφικής απόδειξης//αυτόνομος
       τρόπος, ισοδύναμος με φιλοσοφικές μεθόδους από σοφι-
       στές για κατάκτηση γνώσης
      =διάλεξη= την ειρωνεύεται ο Σωκράτης, καθώς είναι μακρο-
         σκελής και ο ακροατής δεν μπορεί να ελέγξει τις διάφο-
         ρες ιδέες= μέθοδος πειθούς, όχι μέθοδος προσέγγισης
      της αλήθειας
      =σχολιασμός ποιητικών κειμένων=βασική παιδεία ομη-
         ρικών επών, ΄Ομηρος και άλλοι ποιητές =αυθεντίες//οι
         σοφιστές, αν και η αναφορά σε ποιήματα  δεν ήταν ιδιαί-
         τερο χαρακτηριστικό τους, καλλιέργησαν τις ανθρωπι-
         στικές επιστήμες= πρωτοπόροι λογοτεχνικής ανάλυσης,
         φιλολογίας,γλωσσολογίας
ü  Αντίρρηση Σωκράτη=καχυποψία του στο γραπτό λόγο=το γραπτό = βουβό σ’ αυτόν που θέτει ερωτήματα= ΑΡΑ:περιορισμένες δυνατότητες σοφιστικής, ανάδειξη αξίας σωκρατικής διαλεκτικής ως μοναδικής φιλοσοφικής μεθόδου για την κατάκτηση της αλήθειας

ü  Το θέμα πάντως της φύσης της αρετής δε λύνεται, μένει μετέωρο, όπως και σε άλλους νεανικούς διαλόγους=δε διατυπώνεται συμπέρασμα=καθαρότητα ωστόσο απόψεων αντιπάλων=Ο Πρωταγόρας ασπάζεται τη σχετικότητα, ο Σωκράτης αναζητά την γενική, καθολική, απόλυτη αλήθεια= η σωκρατική-πλατωνική θέση για την αρετή μένει ανολοκλήρωτη στο διάλογο, για να ολοκληρωθεί στην «Πολιτεία».

Δεν υπάρχουν σχόλια: