Κυριακή 17 Μαΐου 2015

ΠΠΣΠΘ
Σχέδιο μαθήματος στο Αδίδακτο κείμενο
ΠΠΣΠΘ
Ρηματικά επίθετα σε –τέος-τος
Αναφορικές προτάσεις –Χρονικές προτάσεις
Μετοχές και μετατροπή μετοχών
Α΄ Ομάδα
1.   Μεταβείτε στην  ιστοσελίδα http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/composition/page_084.html και μελετήστε το φαινόμενο της Αναφορικής έλξης. Να το παρουσιάσετε συνοπτικά στους συμμαθητές σας
2.   Μεταβείτε στην ιστοσελίδα http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/composition/page_086.html  και παρουσιάστε στους συμμαθητές σας τις αναφορικές ονοματικές και επιρρηματικές προτάσεις
3.   Αφού υπογραμμίσετε τις αναφορικές προτάσεις, που ακολουθούν να συμπληρώστε με το κατάλληλο σύμβολο το είδος τους (πρ:προσδιοριστική, αυ:αναφορική υποθετική, απ:αναφορική παραβολική, αα:αναφορική αιτιολογική, ατ: αναφορική τελική, ασ: αναφορική συμπερασματική). 
που βία πάρεστιν, ο σθένει νόμος …………………………..
 γαθός στιν στις τ πρς τος θεος τελε …………………………..
μέλλεις ποιεν μ λέγε …………………………..
Μωραίνει Κύριος ν βούλεται πολέσαι …………………………..
Ο ν ποιήσωνται ερήνην, παίνου τεύξονται …………………………..
 στις θέλει πίσω μου λθεν, παρνησάσθω αυτόν …………………………..
 τ δοκε τατα, νατεινάτω τν χεραν …………………………..
 Παδες δέ μοι οπω εσίν, ο με θεραπεύσουσιν …………………………..
 Τοιοτος ν οτος, οος μ βούλεσθαι οδένα δικεν …………………………..
  μ μεμάθηκας, προσλάμβανε τας πιστήμαις …………………………..
 Ο κύνες λακτοσιν ν ν μ γιγνώσκουσιν ………………………….
. που ν , πειράσομαι βοηθεν μν …………………………..
Θόρυβος κα δοπος ν, οον εκός στι φόβου μπεσόντος γενέσθαι …………………………..
Ο βάρβαροι κέλευον λέξανδρον ζητεν πτηνος στρατιτας, ο ξαιρήσουσιν ατ τ ρος …………………………..
μες οκ πιορκομεν, σπερ ο πολέμιοι πιορκοσιν …………………………..
 Ο δ ποίησαν ς κέλευσεν Λύσανδρος …………………………..
Θαυμαστν ποιες, ς μν οδν δίδως …………………………..
4.   Να μελετήσετε τα  κείμενα που σας δίνονται σε φωτοτυπία, να αναγνωρίσετε τις αναφορικές προτάσεις και να απαντήσετε στις ερωτήσεις τους
Κείμενο Α’ σοκράτης, Περ ερήνης, 165c-e
Κείμενο Β΄ σοκράτους Περ ντιδόσεως, 98-99



















ΠΠΣΠΘ
Ρηματικά επίθετα σε –τέος-τος
Αναφορικές προτάσεις –Χρονικές προτάσεις
Μετοχές και μετατροπή μετοχών
Β΄ Ομάδα
1.   Μεταβείτε στην ιστοσελίδα http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/composition/page_073.html  και παρουσιάστε στους συμμαθητές σας τον τρόπο εισαγωγής και εκφοράς των χρονικών προτάσεων και την αντίστοιχη χρονική βαθμίδα
2.   Μεταβείτε στην ιστοσελίδα http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/composition/page_073.html και παρουσιάστε στους συμμαθητές σας  τις χρονικοϋποθετικές  προτάσεις(λνθάνων υποθετικός λόγος)
3.   1. Ποια θέση κατέχουν οι χρονικές προτάσεις και πώς εισάγονται; Να δικαιολογήσετε την εκφορά τους. 
τε μέρα γένετο, παρν Γαβρίας. ------------------------------------------------------------------------------------------  
• Κρος θήρευεν, πότε βούλοιτο γυμνσαι αυτν κα τος ππους. ------------------------------------------------------------------------------------------ 
πειδν παντα κούσητε, κρίνατε. ------------------------------------------------------------------------------------------  
• Οτοι ον διέβησαν, πρν τος λλους ποκρίνασθαι. ------------------------------------------------------------------------------------- 
• Ο λεοι πειθον μ ποιεσθαι ατος μάχην, πρν ο Θηβαοι παραγένοιντο. -------------------------------------------------------------------------------------- 
ταν βορρς πνέ, καλο πλο εσιν. ------------------------------------------------------------------------------------------ 
2. Να μεταφέρετε τις προτάσεις που ακολουθούν από τα νέα ελληνικά στα αρχαία      ελληνικά. 
     α) Όταν έγινε η μάχη, ο Τισσαφέρνης κατά τύχη βρισκόταν στις Σάρδεις.           -----------------------------------------------------------------------------------------       
β)  Αυτοί λοιπόν πέρασαν, πριν απαντήσουν οι άλλοι.           -----------------------------------------------------------------------------------------     
 γ)  Πρέπει να δείχνετε  το παράδειγμα (ξηγομαι) στους άλλους συμμάχους, έως             ότου γυρίσουν από τη Λακεδαίμονα εκείνοι που έστειλα.            -----------------------------------------------------------------------------------------------            ----------------------------------------------------------------------------------------------
4.   Να μελετήσετε τα κείμενα που σας δίνονται σε φωτοτυπία, να αναγνωρίσετε τις χρονικές προτάσεις και να απαντήσετε στα ερωτήματα
Κείμενο Α΄Δημοσθένης, πρς τν πιστολήν τν Φιλίππου 31-33
Κείμενο Β΄  Ξενοφντος  Κύρου νάβασις Γ΄, Ι, §15-18

-

















ΠΠΣΠΘ
Ρηματικά επίθετα σε –τέος-τος
Αναφορικές προτάσεις –Χρονικές προτάσεις
Μετοχές και μετατροπή μετοχών
Γ΄ Ομάδα
1.   Μεταβείτε στην ιστοσελίδα http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/composition/page_048.html και παρουσιάστε στους συμμαθητές σας τα ρηματικά επίθετα σε –τος(σημασία,προσωπική-απρόσωπη σύνταξη)
2.   Μεταβείτε στην ιστοσελίδα http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/composition/page_049.html# και παρουσιάστε στους συμμαθητές σας τα ρηματικά επίθετα σε –τέος(σημασία, προσωπική-απρόσωπη σύνταξη)
3.   Να αναλυθον τα ρηματικ επθετα σε -τος των παρακτω παραδειγμτων:
1. Παρτοτους λθντες σκεψμεθα τι μν ποιητον στν
2.στι δ'μν οτοτο μνον σκεπτον
3. 'Aλλ', φη Κλειτοφν, τ το κρεττονος συμφρον λεγεν γοτο κρεττων ατ συμφρειν· τοτο ποιητον εναι τ ττονι, κα τ δκαιον τοτοτθετο.
4. Δοτον ον τ τελως δκ τν τελεωττην δικαν, κα οκ φαιρετον λλ' ατον τ μγιστα δικοντα τν μεγστην δξαν ατ παρεσκευακναι ες δικαιοσνην
5. λλ' ρα να βελτους σιν ο πολται ρντες παντας μοως τιμωμνους, διτοτο δοκιμαστος στν
6. Οκον, ε μηδν ατος τν νθρωπνων μλει, τ κα μν μελητον τολανθνειν ατος;
7. Πρτον δ μν,ς οικεν,πιστατητον τος μυθοποιος, κα ν μν ν καλν μθον ποισωσιν, γκριτον, ν δ'ν μ, ποκριτον
8.Ην δ'μθος ς νοιστον σοτοργον εη τοτο κοχκρυπτον.
9.ν' εδτες τκρδος νθεν οστον τλοιπν ρπζητε
10 Κτω νυν λθοσ', ε φιλητον, φλει κενους· μο δ ζντος οκ ρξει γυν.
11. Κα οκ κ το ατο πισκεπτον μν τος λλοις τ συχον, ε μ κατ πιτηδεματας τ μοον μεταλψεσθε.
12. Κατ γρ τν ατν λγον κν κ βασιλως γγνητα τι κγονον, βασιλες κλητος
13.Περτοτων μν τε βουλευτον κα μοτι πλον οδα, σηγητον.
14. λλοις μν γρ χρματ στι πολλ κα νες κα πποι, μν δ ξμμαχοι γαθο, ος οπαραδοτα τος᾿Αθηναοις στν, οδδκαις κα λγοις διακριτα μ λγ κα ατος βλαπτομνους, λλ τιμωρητα ν τχει
4.   Να μελετήσετε τα κείμενα που σας δίνεται σε φωτοτυπία, να αναγνωρίσετε τα ρηματικά επίθετα και να τα αναλύσετε. Να απαντήσετε στα ερωτήματα
Α΄κείμενο: Πλάτων, Γοργία, 527bd
Β΄κείμ ενο:΄Πλάτων Γοργίας 523de
πρτον μν ον», φη, «παυστον στν προειδτας ατος τν θνατον· νν γρ προσασι. τοτο μν ον κα δ ερηται τ Προμηθε πως ν πασ ατν. πειτα γυμνος κριτον πντων τοτων· τεθνετας γρ δε κρνεσθαι. κα τν κριτν δε γυμνν εναι, τεθνετα, ατ τ ψυχ ατν τν ψυχν θεωροντα ξαφνης ποθανντος κστου, ρημον πντων τν συγγενν κα καταλιπντα π τς γς πντα κενον τν κσμον, να δικαα κρσις . γ μν ον τατα γνωκς πρτερος μες ποιησμην δικαστς ες μαυτο, δο μν κ τς σας, Μνω τε κα αδμανθυν,  να δ κ τς Ερπης, Αακν·

1.   γυμνός, , ν =άνευ περιβολής, γυμνός, άοπλος, ακάλυπτος, στερημένος κάποιου πράγματος
2.   κόσμος, = τάξη, ευταξία, ευπρέπεια/κόσμος, σύμπαν/στολισμός, κάλλος
3.   θεωρέω-= παρατηρώ, εξετάζω, σκέπτομαι, είμαι θεωρός/θ.+αιτ.












ΠΠΣΠΘ
Ρηματικά επίθετα σε –τέος-τος
Αναφορικές προτάσεις –Χρονικές προτάσεις
Μετοχές και μετατροπή μετοχών
Δ΄ Ομάδα
1.   μεταβείτε στην ιστοσελίδα http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/composition/page_041.html και παρουσιάστε στους συμμαθητές σας την επιθετική μετοχή
2.   μεταβείτε στην ιστοσελίδα http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/composition/page_042.html και παροιυσιάστε στους συμμαθητές σας την κατηγορηματική μετοχή (ιδιαίτερες συντάξεις ρημάτων)
3.   μεταβείτε στις ιστοσελίδες http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/composition/page_044.html και http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/composition/page_045.html και παρουσιάσετε στους συμμαθητές σας τη συνημμένη και απόλυτη επιρρηματική μετοχή
4.   αφού μελετήσετε τη θεωρία της μετατροπής των μετοχών στη  φωτοτυπία που σας δόθηκε να μεταβείτε στην ιστοσελίδα http://blogs.sch.gr/stratilio/archives/63 και να απαντήσετε στις ερωτήσεις
5.   να βρείτε τις μετοχές στο κείμενο που σας δίνεται, να βρείτε το είδος τους και να τις μετατρέψετε σε προτάσεις, όπου αυτό είναι δυνατόν: Λυσίας, Κατά Νικομάχου 31-33


Δεν υπάρχουν σχόλια: