Κυριακή 14 Οκτωβρίου 2018


ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΟΙ
Προσδιορισμός της έννοιας πολιτική
• Ο όρος πολιτική προκύπτει από τον αρχαιοελληνικό όρο «πόλις» που εσήμαινε το χώρο της οικονομικής, της κοινωνικής και της στρατιωτικής αυτάρκειας μιας πολιτικά συγκροτημένης ομάδας ατόμων. Μέσα στο χώρο της πόλεως, το άτομο, ο πολίτης, είχε τη δυνατότητα να βιώσει με πληρότητα τα όσα συνιστούσαν την ιδιότητά του μέσω της παιδείας και της συμμετοχής του στα κοινά.
• Σήμερα, ο όρος πολιτική δηλώνει τη συγκεκριμένη στάση και τις επιλογές μιας κοινωνίας όπως αυτές προσδιορίζονται από τη μορφή του πολιτεύματος και ασκούνται από την ομάδα που αναλαμβάνει το ρόλο της πολιτικής εξουσίας. Ωστόσο, η άσκηση της πολιτικής επηρεάζεται από τις πιέσεις που ασκούνται τόσο στο εσωτερικό της κοινωνίας (κόμματα, συνδικάτα εργαζομένων, ομάδες οικονομικών συμφερόντων κλπ) όσο και από πιέσεις που ασκούνται από εξωτερικούς παράγοντες (πολιτικές και στρατιωτικές συμμαχίες, οικονομικές σχέσεις κλπ). Οι νέοι απέχουν από την πολιτική
α. Ενδείξεις
• αδιαφορούν για την πολιτική κατάσταση της χώρας τους
• είναι απρόθυμοι να αφιερώσουν χρόνο, προκειμένου να πληροφορηθούν και να μάθουν
• αγνοούν τους όρους με τους οποίους διεξάγεται η πολιτική
• απέχουν από εκλογικές διαδικασίες
• πιστεύουν ότι στην πολιτική επικρατεί ασυδοσία και ότι αυτοί που την ασκούν υπηρετούν κομματικά συμφέροντα και αποβλέπουν στο προσωπικό όφελος
β. Αίτια
ο αυταρχισμός των κομμάτων: τα κόμματα με τη συμπεριφορά τους πείθουν ότι φροντίζουν μόνο για το δικό τους συμφέρον (αύξηση εκλογικού ποσοστού) στα ίδια τα κόμματα υπάρχει έλλειμμα δημοκρατίας (υπερισχύει η φωνή ορισμένων, οι αποφάσεις λαμβάνονται ερήμην των κομματικών οργάνων)
το αντιπροσωπευτικό σύστημα: η πολιτική δημοκρατία σήμερα μοιραία έχει προσαρμοστεί στις συνθήκες που καθορίζονται από τη μεγάλη εδαφική έκταση και το πληθυσμιακό μέγεθος των χωρών, γεγονός που απομακρύνει συναισθηματικά τον πολίτη από αυτήν η αμεσότητα έχει χαθεί και επιπλέον ο τύπος που -υποτίθεται- λειτουργεί σαν γέφυρα ανάμεσα στους πολίτες και την πολιτική, περισσότερο αποπροσανατολίζει παρά κατευθύνει και παιδαγωγεί
• η περιρρέουσα ηθική και κοινωνική ατμόσφαιρα: η κυρίαρχη ιδεολογία της εποχής, -οι υλικές απολαύσεις, ο εύκολος πλουτισμός, η αποδυνάμωση της ηθικής αντίστασης απέναντι στις προκλήσεις- υπονομεύουν κάθε διάθεση για σοβαρή ενασχόληση με τα κοινά συχνά αποκαλύπτεται ότι εκπρόσωποι του λαού, αλλά και κόμματα εμπλέκονται σε επιλήψιμες για την ιδιότητα και το κύρος τους υποθέσεις κι αυτό προκαλεί την απέχθεια των νέων
τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νέοι: το πρόβλημα των σπουδών, η πτώση του ποιοτικού επιπέδου των πανεπιστημίων, ο κορεσμός των επαγγελμάτων, η ανεργία στις τάξεις των νέων επιστημόνων, η ανισότητα στις ευκαιρίες -εφόσον σε τέτοιες κρίσιμες καταστάσεις ανθούν τα μέσα- προκαλούν στους νέους το φαινόμενο
της εσωστρέφειας
γ. Αποτελέσματα:
• η αδιαφορία των νέων για την πολιτική επιβραδύνει την πολιτικοποίηση τους, επομένως και την οργανική ένταξή τους στην κοινωνία
• μια μεγάλη ομάδα νέων μεταβάλλεται σε απαθείς παρατηρητές των πολιτικών δρωμένων, γεγονός που λειτουργεί υπονομευτικά για το μέλλον της δημοκρατίας
• η αδιαφορία μοιραία γεννά τον ιδεολογικό αντίποδα του ακραίου φανατισμού, που εκδηλώνεται με πράξεις και ενέργειες οι οποίες προκαλούν την αντίδραση των κατασταλτικών μηχανισμών του κράτους

ΕΝΕΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ
Είναι ο υπεύθυνος πολίτης, ο ενημερωμένος, ξέρει τα δικαιώματά του και τις υποχρεώσεις του, εκφράζει την άποψή του , συμμετέχει ενεργά στα πολιτικά και κοινωνικά δρώμενα. Είναι αυτός που
1.      Διεκδικεί τα δικαιώματά του στον δημόσιο χώρο, στην εργασία, στο περιβάλλον, στον πολιτισμό, στην αξιοκρατία, στη γειτονιά του
2.      Παρατηρεί τα κακώς κείμενα
3.      Τηρεί τους νόμους
4.      Δέχεται τους μετανάστες και σέβεται τη διαφορετικότητα
5.      Είναι υπεύθυνος απέναντι στον εαυτό του: φροντίζει για την υγεία του, την ευημερία του, την προσωπική του ανάπτυξη
6.      Ενημερώνεται για τα κοινά
7.      Προστατεύει το περιβάλλον
8.      Διεκδικεί τα δικαιώματά του στον δημόσιο χώρο
9.      Ενεργεί και δεν παθητικοποιείται

Δράσεις ενεργών πολιτών
1.      Αιμοδοσία
2.      Περιβάλλον
3.      Ενημέρωση για απειλητικές συνήθειες για την ανθρώπινη ζωή(κάπνισμα, αλκοόλ, ναρκωτικά, παχυσαρκία, νευρική ανορεξία
4.      Εθελοντισμός
5.      Σεβασμός στη διαφορετικότητα
6.      Κυκλοφοριακή αγωγή
7.      Ενίσχυση άπορων ομάδων
8.      Στήριξη και επιστημονική βοήθεια κακοποιημένων και εγκαταλελειμμένων παιδιών
9.      Ευθύνη για τον πολιτισμό και την τέχνη
10.  Στήριξη αθλητισμού
Ρόλος εκπαίδευσης: να
1.      Καλλιεργήσει την  κριτικής σκέψη
2.      εμφυσήσει στους μαθητές τις ηθικές και κοινωνικές αξίες
3.      ενσταλάξει στις ψυχές των νέων το πάθος για ελευθερία
4.      σφυρηλατήσει δημοκρατικό ήθος
5.      κατανοήσει ο νέος ότι οι επιλογές τους επηρεάζουν τους ίδιους αλλά και τους άλλους
6.      εμπνεύσει αγάπη για το περιβάλλον, να καλλιεργήσει οικολογική συνείδηση
7.      ενισχύσει το ομαδικό πνεύμα και τη συνεργασία
8.      καλλιεργήσει την αυτοεκτίμηση
9.      καλλιεργήσει τον αγώνα για τα ανθρώπινα δικαιώματα, τον πολιτισμικό πλουραλισμό, τον υγιή διεθνισμό, την οικουμενική συνείδηση

Δεν υπάρχουν σχόλια: