Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2019


Γ1. Ο Δήμος σας διοργανώνει μια ημερίδα με θέμα «Τα μνημεία του τόπου μας». Στην ημερίδα αυτήν έχετε προσκληθεί ως εκπρόσωπος του Δεκαπενταμελούς Συμβούλιου του σχολείου σας να μιλήσετε. Στην εισήγησή σας να επικεντρωθείτε στη σημασία που έχουν τα μνημεία για τους πολίτες-κατοίκους της περιοχή σας και στους τρόπους με τους οποίους μπορεί το σχολείο να φέρει τους μαθητές σε ουσιαστική επαφή με αυτά  και να  αναδείξει τη σημασία των μνημείων τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο.
Α. Σημασία τους
·         Ιστορική και Πολιτιστική αξία
ü  Εκφράζουν αξίες, αντιλήψεις, ιδεώδη
ü  Αισθητική λειτουργία
ü  Οικοδόμηση πολιτισμού
ü  Παραδείγματα (Πυραμίδες, Παρθενώνας…)
·         Έργα τέχνης με καλλιτεχνική και αισθητική αξία
ü  Εκφράζουν χαρακτηριστικά της εποχής που τα γέννησε
ü  Καθιερώνουν αισθητικές αντιλήψεις
ü  Ακτινοβολία και επίδραση στη μεταγενέστερη καλλιτεχνική δημιουργία
·         Λειτουργική χρήση πολλών μνημείων σήμερα
ü  Δυνατότητα για βιωματική επαφή
ü  Δυνατότητες για θεατρικές παραστάσεις, πολιτιστικές εκδηλώσεις, θρησκευτικές τελετές
·         Αμεσότητα επικοινωνίας στο γενέθλιο τόπο των μνημείων
ü  Κατανόηση και αφομοίωση ελληνικού πολιτισμού
·         Πολύτιμο ταξίδι στις ρίζες του παγκόσμιου πολιτισμού
ü  Τα μνημεία ως πρεσβευτές του ελληνικού πολιτισμού
ü  Ο ελληνικός πολιτισμός κατέστη  αρχέτυπο του ευρωπαϊκού και συνεπώς του παγκόσμιου πολιτισμού
·         Τα μνημεία είναι εθνική περιουσία, καύχημα του λαού που τα δημιούργησε
ü  Άμεση επαφή μαθητών με αυτά
ü  Κατανόηση σχέσεων ανάμεσα σε αυτά και τις συνθήκες που τα δημιούργησαν
·         Λυτρωτική η σύνδεση των θεωρητικών γνώσεων με τη βιωματική σχέση με το παρελθόν
ü  Αφορμή για ταξίδι στο χρόνο
ü  Ο μαθητής με δημιουργική φαντασία θα αναβιώσει σκηνές και γεγονότα από τη ζωή του παρελθόντος
ü  Θα καταλήξει σε διαχρονικά συμπεράσματα
ü  Όξυνση κριτικής ικανότητας και διαμόρφωση διαλεκτικής σκέψης


Β. Προτάσεις
·         Ποιοτική αναβάθμιση σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος
ü  Σύνδεση μνημείων με πλήθος μαθημάτων
ü  Στόχος η βιωματική σχέση με το παρελθόν
ü  Εκτίμηση της αξίας των πνευματικών και καλλιτεχνικών αυτών δημιουργημάτων
ü  Οργάνωση εκπαιδευτικών εκδρομών και περιηγήσεων
·         Κρατική, περιφερειακή, δημοτική μέριμνα με δημιουργία αξιόλογων εκπαιδευτικών προγραμμάτων
ü  Συνεργασία Υπουργείου Παιδείας σε ευρωπαϊκό επίπεδο με αντίστοιχους φορείς και ανάθεση μελέτης μνημείων από σχολεία
ü  Δημιουργική συμμετοχή μαθητών στην έρευνα της ιστορικής, εθνικής, τοπικής, καλλιτεχνικής τους παράδοσης και τοπικής λειτουργικής τους ύπαρξης
·         Ανάληψη πρωτοβουλιών στο σχολείο για την ανάδειξη των μνημείων της τοπικής περιοχής
ü  Εκπόνηση μαθητικών εργασιών στα πλαίσια ερευνητικών εργασιών και περιβαλλοντικών ή πολιτιστικών προγραμμάτων
ü  Αντιμετώπιση των μνημείων της περιοχής των μαθητών με διαφορετική οπτική, σεβασμός σε αυτά και διαπίστωση ιστορικής τους, τοπικής και λειτουργικής τους αξίας και συνεπόμενα εθνικής και διεθνικής τους αξίας
ü  Εκτίμηση στον τόπο που ζει ο μαθητής, αγώνας για τν  αναβάθμισή του
·         Μεθοδική προετοιμασία, οργάνωση επισκέψεων από τα σχολεία σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία
ü  Αποφυγή τουριστικού χαρακτήρα
ü  Να λάβουν οι επισκέψεις τη μορφή της περιήγησης και της ουσιαστικής επαφής με τα μνημεία
·         Απομάκρυνση από τον καταναλωτικό τρόπο ζωής
ü  Απομάκρυνση από εφήμερες αξίες
ü  Διατήρηση ανθρωπιστικών αξιών
ü  Αντίσταση στην ξενομανία και εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής παράδοσης

Δεν υπάρχουν σχόλια: