Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2019


Γιατί η Gucci δεν ζητάει το Κολοσσαίο;
https://www.efsyn.gr/sites/efsyn.gr/files/styles/teaser_big/public/field/image/2017-02/kolosaio.jpg?itok=fpCGbeZ8
14.02.2017, 06:55 | Ετικέτες:  μουσείααρχαίαΑκρόπολη
Συντάκτης: 
Ας μη γελιόμαστε... Ούτε η Gucci θέλει να βεβηλώσει την Ακρόπολη, ζητώντας το μνημείο για επίδειξη μόδας˙ διαφήμιση γύρω από τον όνομά της θέλει να κάνει, όποια απάντηση κι αν λάβει.
Ασφαλώς, ούτε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο θα ξεπουλήσει την πολιτιστική μας κληρονομιά. Εδώ, στο Ηρώδειο έχουν απαγορευτεί τα τακουνάκια, πώς θα δοθεί άδεια για δωδεκάποντα, πολλώ μάλλον για τεράστια πασαρέλα πάνω στον Ιερό Βράχο;
Και γιατί ο μεγάλος ιταλικός οίκος μόδας δεν ζητάει κάποιο μνημείο της χώρας του; Το Κολοσσαίο, ας πούμε, που έχει ιστορία σε άρτο και θεάματα. Ισως επειδή εκεί προηγείται ο ανταγωνιστής του, η Τοd’s, που έδωσε 25 εκατομμύρια ευρώ για την αναστήλωσή του.
Στην Ιταλία εδώ και 2,5 χρόνια έχει αρχίσει μεγάλο πρόγραμμα αναστήλωσης μνημείων που συνδέει το Δημόσιο και την πολιτιστική κληρονομιά με την ιδιωτική πρωτοβουλία: μεταξύ άλλων η Fendi ξανάδωσε λάμψη στη Φοντάνα ντι Τρέβι, η Bulgari στην Piazza di Spagna, η Gucci στο Palazzo Vecchio της Φλωρεντίας.
Ετσι, έχει βρεθεί μια χρυσή τομή εν μέσω οικονομικής κρίσης: και το κράτος δεν ξοδεύει και τα μνημεία συντηρούνται όπως πρέπει και οι εταιρείες κερδίζουν δημοσιότητα και φοροαπαλλαγές. Ισως, σε αυτή τη βάση θα έπρεπε να αρχίσουμε κι εμείς διάλογο.
Πώς να διασώσουμε και να αναδείξουμε τις αρχαιότητές μας, όταν ο προϋπολογισμός ολοένα συρρικνώνεται, και πώς θα συνδέσουμε τον αρχαίο με τον σύγχρονο πολιτισμό. Κάποιες πρωτοβουλίες, με εκθέσεις και εκδηλώσεις, έχουν γίνει από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το Κυκλαδικής Τέχνης, τον Πολιτιστικό Οργανισμό ΝΕΟΝ.
Γιατί να μην μπει δυναμικά στο παιχνίδι και το πιο φημισμένο μουσείο της χώρας, αυτό της Ακρόπολης, που διαθέτει όλα τα προσόντα;

‘’
«Όχι» του ΚΑΣ στην επίδειξη Gucci στην Ακρόπολη
Ακρόπολη ΑθήναςEUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ
Συντάκτης: 
efsyn.gr
Με ομόφωνη απόφαση τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου απέρριψαν χθες βράδυ το αίτημα της εταιρείας Gucci για επίδειξη μόδας υψηλής ραπτικής εντός του αρχαιολογικού χώρου και του Ιερού Βράχου της Ακρόπολης την 1η Ιουνίου.
Σύμφωνα με την αιτιολόγηση του ΚΑΣ, «ο ιδιαίτερος και πολιτιστικός χαρακτήρας της Ακρόπολης δεν συνάδει με τη συγκεκριμένη εκδήλωση καθώς πρόκειται για μοναδικά μνημεία και σύμβολα παγκόσμιας κληρονομιάς, μνημεία της UNESCO».
Αρνητικές ήταν οι εισηγήσεις τόσο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αθηνών (ΕΦΑ) όσο και της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου Πολιτισμού κατά τη διάρκεια της μακράς συζήτησης, που κράτησε περίπου δύο ώρες.
Ωστόσο, αναπτύχθηκε εποικοδομητικός διάλογος με τους εκπροσώπους του διάσημου οίκου μόδας, που ήρθαν από την Ιταλία στην Ελλάδα, και τους δικηγόρους Αλέξανδρο και Αναστάσιο Βάθη που τους εκπροσωπούν στη χώρα μας.
Η πλευρά της εταιρείας-κολοσσού παρουσίασε δύο εναλλακτικές προτάσεις, που όμως τοποθετούσαν την πασαρέλα με φόντο τον Παρθενώνα, τον οποίο πάντως αναγνώρισε ως το μνημείο ανθρώπινου πολιτισμού.
Από τη συζήτηση που ακολούθησε αξίζουν να σημειωθούν κάποιες επισημάνσεις των μελών του ΚΑΣ. Όπως εκείνη του καθηγητή Μανόλη Κορρέ, που απευθυνόμενος στους εκπροσώπους της εταιρείας ανέφερε ότι η φωτογράφηση της Nelly's το 1928, στην οποία έκανε αναφορά το υπόμνημα ως παράδειγμα παραχώρησης της Ακρόπολης, ήταν μια καλλιτεχνική δημιουργία, που δεν πλήρωσε κανένα αντάλλαγμα.
Ο κ. Κορρές αναφέρθηκε επίσης σε ένα φιλοσοφικό ζήτημα: Αν το ΚΑΣ έπρεπε να παραχωρήσει την Ακρόπολη σε έναν ενδιαφερόμενο, ποιος θα ήταν αυτός; «Ποιος θα ήθελε να ισχυριστεί ότι είναι ο πρώτος φορέας πολιτισμού ή επιστήμης στον κόσμο;», ρώτησε ο καθηγητής, αναφέροντας το παράδειγμα της τελευταίας θέσης της στρογγυλής τράπεζας που προορίζεται στον καλύτερο και μοναδικό, γι' αυτό και παραμένει πάντα άδεια.
Η Ελένη Μπάνου, προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων, τόνισε ότι αν δοθεί τώρα η Ακρόπολη στην Gucci, αύριο σε άλλη εταιρεία και μεθαύριο σε άλλη, «τελικά αυτό το υπέρτατο μνημείο θα καταντήσει ένα σκηνικό, κάτι που δεν θα ήθελε κανείς να δει έτσι».
Τέλος, η Ευγενία Γατοπούλου, γενική διευθύντρια Αναστήλωσης, Μουσείων και Τεχνικών Έργων του ΥΠΠΟΑ, χαρακτήρισε την πρόταση «χυδαία», «εκτός λογικής και προσβλητική», που δεν θα έπρεπε καν να συζητηθεί.
Θα μπορούσε, είπε, να είναι μια πρόταση συμβολική, για παράδειγμα μια φωτογράφiση στον Παρθενώνα και μια άλλη αντίστοιχη στα Γλυπτά που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο. «Ενδεχομένως δεν θα τη δεχόμασταν πάλι, αλλά θα ήταν μια πρόταση άλλου επιπέδου», τόνισε η ίδια.
Σημειώνεται ότι η εταιρεία δεν φάνηκε να ενδιαφέρεται για τις εναλλακτικές προτάσεις της ΕΦΑ Αθηνών ως προς την πραγματοποίηση της εκδήλωσης (προαύλιο Ηρωδείου, άνδηρο Πικιώνη στου Φιλοπάππου και Ολυμπιείο), ενώ, όπως έγινε γνωστό, παρά το γεγονός ότι πριν το θέμα έρθει στο ΚΑΣ οι αρμόδιες υπηρεσίες είχαν υποδείξει στους ενδιαφερόμενους το άτοπο του αιτήματος, η Ακρόπολη παρέμενε ο ποθητός χώρος.
Δώστε την Ακρόπολη στον Gucci
15|02|2017 12:42
http://www.iefimerida.gr/sites/default/files/styles/author/public/opinions/raptis-277_3.jpg?itok=vZ9EP9ME
Η αρνητική απόφαση του ΚΑΣ στο αίτημα του οίκου Gucci να παρουσιάσει την κολεξιόν του 2017 στην Ακρόπολη ήταν αναμενόμενη, αφού αυτοί οι αρτηριοσκληρωτικοί γραφειοκράτες τρέφονται (σαν τα βαμπίρ) από μια αρρωστημένη αρχαιολαγνεία.
Κολλημένοι σαν την τσίχλα στον επαρχιωτισμό του Καρκαβίτσα, αισθάνονται θεματοφύλακες ενός κόσμου που δεν μεταβάλλεται, δεν εξελίσσεται και φυσικά αντιμετωπίζει εχθρικά την ίδια τη ζωή.
Συγχέουν την ηθική με την αισθητική, τον ζωντανό κόσμο με τη θανατίλα των μουσείων και αντιλαμβάνονται τον πολιτισμό σαν ένα κώδικα μυστικό και ερμητικά κλειστό σε ό,τι τον βγάζει από την ασφάλεια των βεβαιοτήτων τους.
Το πρόβλημα, φυσικά, δεν είναι ο σκοταδισμός του ΚΑΣ, αλλά η αναπηρία της πολιτείας και του υπουργείου Πολιτισμού να ανοίξουν τα μουσεία στην ίδια τη ζωή, αντί να τα κρατούν ερμητικά κλειστά στο σκοτάδι και στα στερεότυπα των ελληνοτσολιάδων.
Η παρουσίαση της κολεξιόν του οίκου Gucci θα έδινε στα αρχαία αυτά μνημεία μια ανάσα ζωής, δίνοντας υπεραξία σε μία χώρα που βυθίζεται καθημερινά στον απομονωτισμό του αναδελφισμού.
Αν και πολύ αμφιβάλλω αν η Κονιόρδου είναι σε θέση να αντιληφθεί τη γελοιότητα της απόφασης του ΚΑΣ, ίσως θα έπρεπε ο ίδιος ο Τσίπρας να επιδείξει θάρρος και να δώσει την άδεια να γίνει αυτή η εκδήλωση.
Τα μουσεία, η κληρονομιά της χώρας (που δεν μας ανήκουν με τη στενή έννοια του όρου) δεν κινδυνεύουν από την ίδια τη ζωή, αλλά από τους «ζωντανούς-νεκρούς» γραφειοκράτες που τα διαχειρίζονται.

Δεν υπάρχουν σχόλια: