Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2019


 Θέμα: Στα πλαίσια ημερίδας του σχολείου σας με θέμα «Ελλάδα- Βαλκάνια-Ευρώπη- Κόσμος:προοπτικές μιας πολιτισμικής συνεργασίας»καλείστε να εκφωνήσετε έναν λόγο, στον οποίο να παρουσιάσετε τους λόγους αναγκαιότητας της ιστορικής μνήμης για τους ανθρώπους, τις κοινωνίες και τους πολιτισμούς, σ’ έναν κόσμο που τείνει και θέλει να οικοδομήσει μια παγκόσμια κοινωνία της ειρήνης, της συνεργασίας, του πολιτισμού και της ελευθερίας
Απάντηση
Δεδομένα:
ü Ημερίδα με θέμα: Ελλάδα…συνεργασίας
ü Το θέμα αφορά στη σημασία της ιστορικής μνήμης για τη διασφάλιση της εθνικής ταυτότητας και συνείδησης κάθε λαού στα πλαίσια της παγκοσμιοποίησης σήμερα.
ü Πρόκειται για λόγο, οπότε πρέπει να προσεχτεί το επικοινωνιακό μέρος
ü Τάσεις οικοδόμησης παγκόσμιας κοινωνίας…ελευθερίας

Ζητούμενα:
ü Λόγοι αναγκαιότητας της ιστορικής μνήμης
ü Σημασία της σ’ έναν κόσμο που τείνει να οικοδομήσει παγκόσμια κοινωνία και ο κίνδυνος της πολιτιστικής αφομοίωσης και εθνικής αλλοτρίωσης ελλοχεύει

Α. Επικοινωνιακό πλαίσιο
Κύριε Διευθυντά,
Κυρίες και Κύριοι Καθηγητές.
Αγαπητοί συμμαθητές μου,
Κυρίες και Κύριοι
Β. Παραγωγή Λόγου
1.Πρόλογος
&1 Διαπιστώσεις και αναγκαιότητα ιστορικής μνήμης
-Αναφορά στην αφορμή της ημερίδας ώστε να εκφραστεί η άποψη
-Διαπίστωση τάσεων παγκοσμιοποίησης
-Διαπίστωση αναγκαιότητας ιστορικής μνήμης
=θωράκιση ταυτότητας
=εθνική συνείδηση
=καλύτερες προοπτικές ισότιμης επικοινωνίας και συνεργασίας με τους άλλους
&2:Ορισμός της ιστορικής μνήμης
Είναι η γνώση και κριτική αντιμετώπιση των γεγονότων του παρελθόντος σε εθνικό και διεθνικό επίπεδο, γεγονότων που εξελίσσονται στο χρόνο και επιδρούν κατευθυντικά στο μέλλον της κοινωνικής ζωής. Απαραίτητη για κάθε λαό ώστε να διατηρήσει την εθνική του ταυτότητα, αλλά και για όλους τους λαούς ώστε να μπορέσουν να ανακαλύψουν εκείνα τα στοιχεία που θα συντελέσουν σε μια δημιουργική πορεία στο μέλλον και όχι σε μια εφιαλτική οπισθοδρόμηση και εθνικιστική υστερία φονταμενταλιστικού τύπου που θα οδηγήσει μοιραία στη διάσπαση και εχθρότητα.
2.Κύριο Μέρος:Λόγοι διατήρησης ιστορικής μνήμης
&3 Πνευματικός τομέας
-Μεταβιβάζει γνώσεις, πείρα του παρελθόντος
-αποφυγή σφαλμάτων του παρελθόντος
-πηγή έμπνευσης και δημιουργίας, πυξίδα προσανατολισμού της ομάδας στο μέλλον
-διεύρυνση πνευματικών οριζόντων και ενδιαφερόντων
-όξυνση κριτικής σκέψη
&4 Εθνικός τομέας
-συνδετικός κρίκος γενεών, ώστε να αγωνίζονται για κοινά οράματα
-ενίσχυση εθνικής ταυτότητας και επίρρωση εθνικής αυτογνωσίας και υπερηφάνειας
-συντελεί στην εθνική αφύπνιση
-αποτρέπει την εθνική αλλοτρίωση
-άμυνα στην αφομοιωτική πολιτική της παγκοσμιοποίησης(επέλαση οικονομικά, τεχνικά και πολιτικά ισχυρών χωρών στις αδύναμες)
-σύσφιξη σχέσεων λαών, διαπίστωση κοινής μοίρας ανθρώπων
-εντοπισμός κοινών στοιχείων των ατόμων και των λαών, ώστε να πραγματοποιηθεί ο οικουμενικός πολιτισμός
-θα συμβάλει στην πολιτιστική αυτογνωσία της Ευρώπης και θα ενισχύει την Ευρωπαϊκή Ένωση ιδίως στον πνευματικό, καλλιτεχνικό, πολιτιστικό τομέα
-θα γίνει κατανοητή η αξία της διαφορετικότητας στα πλαίσια της κοινής ιστορικής πορείας και του ανθρωπιστικού πνεύματος
&5 Πολιτιστικός τομέας
-συντελεί στην ανθρώπινη επικοινωνία, στην επικοινωνία λαών
&6 Πολιτικός τομέας
-η ιστορική μνήμη μπορεί να παραδειγματίσει τους λαούς για τα δεινά που επέφεραν στον άνθρωπο τα αυταρχικά και απολυταρχικά καθεστώτα και να συντελέσει στην ενίσχυση της δημοκρατίας εκμεταλλευόμενη αρχές και αξίες του παρελθόντος.(Πβ. Αθηναϊκή δημοκρατία)
&7 Κοινωνικός-Ηθικός τομέας
-μπορεί να υπερνικηθούν με τη συμβολή της ρατσιστικά στερεότυπα, να εφαρμοστεί η λυτρωτική ανεκτικότητα για το διαφορετικό στις κοινωνίες
-έμπνευση σεβασμού στα μεγάλα ιδανικά(ελευθερία, αγάπη, συναδελφικότητα,
ομόνοια, συνεργασία, δημοκρατία, αξιοκρατία κλπ)
-σύσφιγξη ανθρώπινων σχέσεων, καθώς οι άνθρωποι βιώνουν κοινά και διαφορετικά ήθη και έθιμα και μέσα από την ανταλλαγή τους προάγεται ο άνθρωπος και γίνεται σεβαστό κάθε έθνος
-πρότυπα αισιοδοξίας, θάρρους, αυτοπεποίθησης
-μεταλαμπάδευση αξιών που δοκιμάστηκαν στο παρελθόν(φιλία, άμιλλα, φιλοξενία, προώθηση κοινωνικού-οικονομικού συμφέροντος σε συλλογικά-διεθνικά πλαίσια)
-εχέγγυο διάπλασης της προσωπικότητας του σύγχρονου ανθρώπου που σε έναν κόσμο κατανάλωσης,ευδαιμονοθηρίας και ομοιογενοποίησης μπορεί να αναζητήσει στο παρελθόν ψήγματα για να γαλουχηθεί το «είναι»και να απεμποληθεί το «έχειν»με επιλογή των διαχρονικών αξιών του ανθρωπισμού
3. Επίλογος
&8:Συμπεράσματα αξίας της ιστορικής μνήμης και ανάγκης καλλιέργειάς της στο σύγχρονο κόσμο
-θετική η προσφορά της, αλλά δυστυχώς αμβλυμμένη
-αναγκαίος ο ρόλος της παιδείας και εκπαίδευσης και φορέων αγωγής για την ανάδειξη της αξίας της
-με την καλλιέργειά της σε κάθε λαό μπορεί να ολοκληρωθεί η προσωπικότητα του καθενός, αλλά και να οικοδομηθεί η φυσιογνωμία του κάθε λαού
-μπορούν να υλοποιηθούν τα όνειρα για ειρήνη, συνεργασία, ελευθερία και δημιουργική πορεία στο μέλλον
Σας ευχαριστώ θερμά για την προσοχή σας!

Δεν υπάρχουν σχόλια: