Κυριακή 1 Φεβρουαρίου 2015

ΠΠΣΠΘ
ΜΝΗΜΕΙΑ, ΠΑΡΑΔΟΣΗ, ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΊΑΣ
ΟΜΑΔΑ 1η
1.      Μεταβείτε στην ιστοσελίδα http://alexgger.blogspot.gr/2014/02/blog-post_263.html και μελετήστε το κείμενο του Χρ. Γ. Ντούμα για την παράδοση και τα μνημεία και να επισημάνετε την αξία τους και το λόγο που το Κράτος έχει την αποκλειστική ευθύνη φύλαξης, συντήρησης και προστασίας τους
2.      Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τη χρήση των μνημείων από την πολιτεία με σκοπό την εκμετάλλευσή τους για οικονομικούς λόγους;
3.      Μπορείτε να τεκμηριώσετε την άποψη που εμμένει στην εκπαιδευτική σημασία των μνημείων;
4.      Να γράψετε την περίληψη του κειμένου και να την παρουσιάσετε στους συμμαθητές σας
ΟΜΑΔΑ 2η
1.      Μεταβείτε στην ιστοσελίδα http://alexgger.blogspot.gr/2014/02/blog-post_263.html και μελετήστε το κείμενο του Χρ. Γ. Ντούμα για την παράδοση και τα μνημεία και να αναπτύξετε με τη μορφή σχεδιαγράμματος την παραγωγή λόγου(Γ)
2.      Να απαντήσετε στις ερωτήσεις Β1, Β2α,β, Β3
ΟΜΑΔΑ 3η
1.      Μεταβείτε στην ιστοσελίδα  http://www.unesco-hellas.gr/gr/3_5_1.htm και απαντήστε στην ερώτηση σχετικά με τα μνημεία που συγκαταλέγονται στον Κατάλογο της παγκόσμιας κληρονομιάς
2.      Για ποιους λόγους πιστεύετε ‘ότι υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση της UNESCO στις 16 Νοεμβρίου 1972 η Συνθήκη για την προστασία της Παγκόσμιας Πολιτιστικής και Φυσικής Κληρονομιάς;
3.      Γιατί θεωρείτε σημαντική τη Συνθήκη της UNESCO για την προστασία των μνημείων και χώρων παγκόσμιας κληρονομιάς;
4.      Να αναφέρετε ενδεικτικά τρία αρχαιολογικά μνημεία του ελληνικού χώρου τα οποία και εντάχθηκαν στον Οργανισμό προστασίας των μνημείων και να δικαιολογήσετε την ένταξη αυτή



ΟΜΑΔΑ 4η
1.      Μεταβείτε στην ιστοσελίδα
http://artsantiquesmagazine.blogspot.gr/2013/02/blog-post_12.html  και επιχειρείστε να παρουσιάσετε συνοπτικά την ιστορική πορεία του μουσείου. Είχε πάντα τη μορφή που σήμερα έχει ή όχι και γιατί;
2.      Με λίγα λόγια, το μουσείο δεν προσπαθεί να πάρει τη θέση της οικογένειας και του σχολείου στην εκπαίδευση του ανθρώπου, αλλά προσπαθεί να συμβάλει στη καλή κατανόηση των θεμάτων του πολιτισμού ο οποίος αποτελεί την ιστορία του ίδιου του ανθρώπινου είδους και της εξέλιξής του: να σχολιάσετε την παραπάνω άποψη και να επισημάνετε τη σημασία του μουσείου στη σύγχρονη εποχή. Να λάβετε υπόψη σας και την ιστοσελίδα: http://www.onlineclass.gr/modules/document/file.php/EKTHG110/%CE%9C%CE%9F%CE%A5%CE%A3%CE%95%CE%99%CE%91.pdf
3.      Διαβάστε το άρθρο του Ι.Θ. Κακριδή για τη μορφωτική αξία του αρχαίου κόσμου και να επισημάνετε τα κύρια σημεία του, ώστε να τεκμηριώσετε τη σημασία της κλασικής παιδείας στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου
4.      Να απαντήσετε στα θέματα Β1,Β2,Β3,Β4

ΟΜΑΔΑ 5η
1.    Να διαβάσετε το άρθρο του Ι.Θ. Κακριδή και να αναπτύξετε το θέμα Γ που αφορά στους λόγους για τους οποίους θεωρείται σημαντική η διατήρηση των μνημείων και στην ανάγκη εκπαιδευτικών πρακτικών ικανών να οικοδομήσουν οι μαθητές μια ουσιαστική σχέση με αυτά
2.    Να μελετήσετε το κείμενο του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη και Μαρίας Αθανασιάδου «Μνημεία και εκπαίδευση», και να αναφερθείτε στους λόγους που κατά τους συγγαρφείς το ενδιαφέρον για τα μουσεία στο σχολείο δεν μπορεί να καρποφορήσει σε μεγάλο βαθμό
3.    Πού έγκειται, κατά τους συγγραφείς η παιδευτική σημασία των μνημείων και για ποιο λόγο θα έπρεπε αυτά να κατέχουν περίοπτη θέση στο εκπαιδευτικό έργο;
4. α. Σε ποιο από τα παρακάτω κειμενικά είδη ανήκει κατά τη γνώμη σας το παραπάνω κείμενο; Να επιλέξετε την ορθή απάντηση  και να δικαιολογήσετε την επιλογή σας: δοκίμιο, άρθρο, μελέτη, χρονογράφημα
β. χαρακτήριζαν, δεδομένη, ίχνος, προσπαθεί, να κινήσουν: να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου








ΟΜΑΔΑ 6η
1.      Να διαβάσετε το κείμενο του Νίκου Καζαντζάκη, Να δεις και να νιώσεις την Ελλάδα(Ταξιδεύοντας) και να παραθέσετε την επιχειρηματολογία του σύμφωνα με την οποία καταλήγει στη θέση ότι όποιος γεννιέται στην Ελλάδα θέλει δε θέλει αναλαμβάνει μεγάλη ευθύνη
2.      Ποια διαφορά διαπιστώνει ο συγγραφέας στο ταξίδι ενός Έλληνα και ενός ξένου στο ελληνικό τοπίο και γιατί;
3.      Α. να εξηγήστε τους λόγους που το κείμενο αυτό θεωρείται στοχαστικό δοκίμιο
Β. κυριεύει, σπρώχνουν, μάχεται, συνδέεται, απροσδόκητη: να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου
Γ. με ποια συλλογιστική πορεία αναπτύσσεται το κείμενο και γιατί;
Δ. να εντοπίσετε τρεις λέξεις ή φράσεις του κειμένου, στις οποίες ο λόγος να είναι συνυποδηλωτικός
4.      Α. Να διαβάσετε το δοκίμιο του Χρήστου Καρούζου ¨Ο ελληνικός τόπος και η ελληνική τέχνη» και να βρείτε το είδος του, τη  θέση και το σκοπό του συγγραφέα και να τεκμηριώσετε με δύο παραδείγματα την προτίμησή του κατά βάση στην επίκληση στο συναίσθημα
Β. Ο Χρήστος Καρούζος επικαλείται συχνά στο κείμενό του απόψεις των αρχαίων συγγραφέων. Τι επιδιώκει μ’ αυτό, κατά την άποψή σας;
Γ. ποιον τρόπο προτείνει ο συγγραφέας να προσεγγίζουμε τα μνημεία του τόπου μας; Συμφωνείτε μ’ αυτόν;

ΟΜΑΔΑ 7η

1.      Μεταβείτε στην ιστοσελίδα http://www.melinamercourifoundation.org.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=73&Itemid=49&lang=el και διαβάστε το λόγο της Μελίνας Μερκούρη για την επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα και να επισημάνετε σύντομα τα βασικά της επιχειρήματα που καθιστούν επιτακτική την επιστροφή τους στον τόπο τους
2.      Μεταβείτε στην ιστοσελίδα
http://www.iefimerida.gr/news/174005/%CE%B1%CF%85%CF%84%CE%AC-%CE%B5%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%B9-%CF%84%CE%B1-%CE%B5%CE%BB%CE%B3%CE%AF%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B1-%CE%BC%CE%AC%CF%81%CE%BC%CE%B1%CF%81%CE%B1-%CF%80%CE%BF%CF%85-%CE%B4%CE%B9%CE%B5%CE%BA%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%B5%CE%AF-%CE%B7-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1-%CE%B5%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CE%BD%CE%B5%CF%82 και να παρουσιάσετε το ιστορικό της κλοπής των μαρμάρων του Παρθενώνα από τον λόρδο Έλγιν. Να λάβετε υπόψη σας και την παρέμβαση του Κ. Καβάφη για τα Ελγίνεια Μάρμαρα: http://cavafis.compupress.gr/marmara.htm
3.      Να διαβάσετε τη συνέντευξη του Raimund Wunsche και να εντοπίσετε και να αξιολογήσετε τα επιχειρήματα με τα οποία ο Raimund Wunsche υποστηρίζει τις απόψεις του για τα ελληνικά έργα τέχνης που βρίσκονται σε ξένα μουσεία(βλ. ολοκληρωμένη τη συνέντευξη στο http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=112602 )
4.      Α. Να διαβάσετε το άρθρο της Ιωάννας Νιαώτη για τα κλεμμένα μάρμαρα του Παρθενώνα και να επισημάνετε τα επιχειρήματα της Βρετανικής πλευράς για την παραμονή των μαρμάρων στο Βρετανικό Μουσείο
Β. να σχολιάσετε την άποψη του Νιλ Μακ Γκρέγκορ ότι: « Προσωπικά δεν βλέπω διαφορές ανάμεσα στην ελληνική τέχνη και παράδοση και την ολλανδική ή την ιταλική, που επίσης είναι διαδεδομένη σε όλο τον κόσμο».
Γ. ποια είναι τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν το κείμενο ως άρθρο;
Δ. να γραφούν ένα συνώνυμο και ένα αντώνυμο των λέξεων: κατηγορηματικά, συγκυρία, εξανεμίζουν , διαπραγμάτευση
Ε. να ανασκευάσετε την επιχειρηματολογία του άρθρου και να διατυπώσετε τη δική σας θέση

ΟΜΑΔΑ 8η

1.      Να απαντήσετε σε όλα τα ερωτήματα του κριτηρίου με τίτλο: Τα δάκρυα της υποκρισίας, άρθρο του Ρούσσου Βρανά, στην εφημερίδα τα Νέα, 5/03/2001

ΟΜΑΔΑ 9η

1.      Μεταβείτε στην ιστοσελίδα http://pelekanakisgeorgios.blogspot.gr/2008/05/blog-post_16.html και να επισημάνετε τα προβλήματα του ελληνικού τουρισμού και τις προτάσεις υπέρβασης του προβλήματος
2.      Να διαβάσετε το άρθρο του Παύλου Υψηλάντη για τα 11 αγκάθια του ελληνικού τουρισμού να τα επισημάνετε και να τα αξιολογήσετε: http://www.euro2day.gr/specials/topics/article/1117507/11-agkathia-gia-ton-toyrismo.html
3.      Α. να διαβάσετε το δοκίμιο του Παναγιώτη Χατζημωυσιάδη και της Μαρίας Αθανασίου για τις επιπτώσεις του μαζικού τουρισμού και να τις αποδώσετε συνοπτικά(80-100 λέξεις)
Β. με ποια μέθοδο αναπτύσσεται το κείμενο;
Γ. ποια νοηματική σχέση συνυφαίνεται μεταξύ της δεύτερης, τρίτης και τέταρτης παραγράφου;
Δ. «Τουρίστες και τοπικός πληθυσμός συνθέτουν δύο διακριτές ομάδες, που ενώ μοιράζονται κοινό τόπο αδυνατούν να συλλειτουργήσουν με κοινούς κώδικες και κανόνες»: πού πιστεύετε ότι οφείλεται η αδυναμία αυτή και ποια είναι σύμφωνα με το συγγραφέα τα αποτελέσματά της;
4.      οι συγγραφείς επιρρίπτουν την ευθύνη των αυξανόμενων προβλημάτων που προκαλεί η τουριστική ανάπτυξη στο μοντέλο του ονομαζόμενου μαζικού τουρισμού. Πιστεύετε ότι υπάρχουν εναλλακτικά μοντέλα, που θα μπορούσαν να προσφέρουν λύση στα προβλήματα αυτά; Αν ναι, ποια και πού έγκειται η υπεροχή τους; Ποιες περαιτέρω λύσεις προτείνετε για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκαλεί ο  μαζικός τουρισμός; Να λάβετε υπόψη σας και την επιφυλλίδα της Χρυσάνθης Λαίου-Αντωνίου για το μέλλον του Τουρισμού
ΟΜΑΔΑ 10η
1.      να διαβάσετε το άρθρο του Μάριου Πλωρίτη Ο εκμαυλισμός της Καλλίστης και να τεκμηριώσετε την άποψη ότι η ανάπτυξη του τουρισμού προκάλεσε πολλές και συχνά αθεράπευτες αλλοιώσεις και παραμορφώσεις του χώρου
2.      α. στο προηγούμενο κείμενο αναγνωρίζετε τη φυσιογνωμία του σημερινού τουρίστα; Να τη σκιαγραφήσετε  β. να καταρτίσετε το διάγραμμα του κειμένου.
3.      Να διαβάσετε το κείμενο του Μανόλη Ανδρόνικου Τουριστικά και να επισημάνετε τους δύο τύπους ταξιδιωτών που αντιπαρατίθενται στο κείμενο και τα χαρακτηριστικά του καθενός
4.      Α. με ποιον τρόπο αναπτύσσεται ο λογικός συλλογισμός που περιέχεται στην τελευταία παράγραφο; Β. να αξιολογήσετε το συλλογισμό γ. να ετυμολογήσετε τις λέξεις: μέθεξη, ζωοφόρου, συστέλλονται, γηγενείς, αμφίβολο
ΟΜΑΔΑ 11η
1.      Να απαντήσετε στα θέματα του κριτηρίου με τίτλο: Η ελληνική παράδοση και η κρίση που διέρχεται
2.      Να απαντήσετε στα ερωτήματα 4, 6, 7 του κειμένου του Ε. Μορέν για την παράδοση
ΟΜΑΔΑ 12η
1.      Να απαντήσετε στα θέματα του κειμένου της Νόρας Σκουτέρη-Διδασκάλου για την  ελληνική παράδοση
2.      Να επιχειρήσετε το σχεδιάγραμμα της παραγωγής Λόγου του κειμένου του Ε. Μορέν για την παράδοση


ΟΜΑΔΑ 13η
1.      Να διαβάσετε το δοκίμιο του Γιώργου Μπαμπινιώτη  Παράδοση και νεωτερισμός  να καταρτίσετε το διάγραμμα και να απαντήσετε στην ερώτηση ποια προβλήματα αντιμετωπίζει κάθε πολιτισμός σύμφωνα με το συγγραφέα
2.      Α. Ποιες είναι οι σταθερές πηγές πολιτισμού και πώς συγκεκριμενοποιούνται στον ελληνικό πνευματικό χώρο;
3.      Γιατί στη χώρα μας είναι έντονο το πρόβλημα της πολιτισμικής μας ταυτότητας;
4.      Ποιες μορφές πήρε ο συγκερασμός παράδοσης και νεωτερισμού-ανανέωσης στον ελληνικό πνευματικό χώρο;
ΟΜΑΔΑ 14η
1.      Να διαβάσετε το κείμενο του Κορνήλιου Καστοριάδη Η σχέση μας με την παράδοση και να απαντήσετε στα ερωτήματα
2.      Να διαβάσετε το κείμενο του Νίκου Δήμου παράδοση και σωβινισμός και να συνοψίσετε το περιεχόμενο σε 70-90 λέξεις
3.      Ποια είναι η άποψη του Νίτσε; Ποια θέση παίρνει ο συγγραφέας και ποια είναι η δική σας άποψη;

4.      Α. Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: σύγχρονη, διαφορές, απορρίπτει, ίσως, σαφείς β. ποια συλλογιστική πορεία ακολουθεί ο συγγραφέας στην ανάπτυξη των σκέψεών του;

Δεν υπάρχουν σχόλια: