Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2016

ΑΥΤΟΜΟΡΦΩΣΗ
(Τίτλος)                   Δια βίου μάθηση


ΠΡΟΛΟΓΟΣ                  Θέμα : Η αυτομόρφωση
                                       Θέση:  Η αυτομόρφωση έχει σημασία στη ζωή                 
                                                   του ανθρώπου
                                                   Υπάρχουν τρόποι πραγμάτωσής της

Η σύγχρονη εποχή χαρακτηρίζεται από τη ραγδαία εξέλιξη του πολιτισμού σε όλους τους τομείς και καθιστά επιτακτική την  ανάγκη του σύγχρονου ανθρώπου να βρίσκεται σε εγρήγορση, ώστε να παρακολουθεί αυτές τις εξελίξεις και να καταστεί μάλιστα φορέας τους, όχι ουραγός τους. Οφείλει να  ενταχθεί σε μια κοινωνία, όπου  οι γνώσεις αυξάνονται και νέα δεδομένα εμφανίζονται στον εργασιακό, παγκοσμιοποιημένο χώρο. Σε αυτό το απαιτητικό περιβάλλον  καλείται να συνειδητοποιήσει ότι πρέπει να «ενταχθεί» σε μια διαδικασία αυτομόρφωσης, συνεχούς αύξησης των γνώσεων του και απόκτησης νέων, αξιοποιώντας όλες τις ευκαιρίες που του παρέχει η πολιτεία και οι φορείς εκπαίδευση και δια βίου μάθησης.
ΚΥΡΙΟ  ΘΕΜΑ          
 Ι. Σημασία της αυτομόρφωσης

Για τον άνθρωπο
  • Προσφέρει γνώσεις, δίνει διέξοδο στη φιλομάθεια του ανθρώπου, διευρύνει τους πνευματικούς του ορίζοντες
  • Συμβάλλει στην ευρύτερη ψυχική , αισθητική και ηθική του καλλιέργεια
  • Παρέχει προσωπική ολοκλήρωση, ικανοποιεί την ανάγκη συνεχούς βελτίωσης
  • Δημιουργεί αίσθημα ευελιξίας και ασφάλειας σε ένα πλαίσιο διαρκώς μεταβαλλόμενων συνθηκών
  • Συντελεί στη συνεχή και ποικιλόμορφη ενημέρωση πάνω στα κοινωνικοπολιτικά δρώμενα, στην ευχέρεια διαμόρφωσης προσωπικής και υπεύθυνης γνώμης,στη συμμετοχή στις διαδικασίες δημόσιας διαβούλευσης και ανοιχτής διακυβέρνησης, στην πραγμάτωση της έννοιας του ενεργού πολίτη.
  • Συμβάλλει στην αξιοποίηση των ευκαιριών που προσφέρει το παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον της εποχής, ιδιαίτερα ο εργασιακός χώρος δυνατότητα επαγγελματικής ανέλιξης
  • Διαμορφώνει τις κατάλληλες συνθήκες και ευκαιρίες για παρακολούθηση των εξελίξεων, συνιστά  απαραίτητο χαρακτηριστικό του ανθρώπου που είναι δημιουργικός και αντιλαμβάνεται το χαρακτήρα και τις απαιτήσεις της «κοινωνίας της πληροφορίας»
  • Ενεργοποιεί τον άνθρωπο, ατομικά και συλλογικά , για προσφορά και κοινωνική ανάπτυξη
  • Συντελεί στην αυτογνωσία και αυτοσυνειδησία, το άτομο γνωρίζει, συνειδητοποιεί τις δυνατότητες του, κατακτά την ωριμότητα και την προσωπική ελευθερία, την ικανότητα αυτοκαθορισμού και αντιμετώπισης του σύγχρονου χαοτικού κόσμου με τις έντονες αντιφάσεις, κρίσεις, την τεράστια ροή πληροφοριών και πηγών ενημέρωσης.

  • Αποτελεί ουσιαστικό, γόνιμο, δημιουργικό τρόπο αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου

Για την κοινωνία
  • Συνιστά τρόπο αντιμετώπισης του αναλφαβητισμού και της υποεκπαίδευσης
  • Διευρύνει τις ευκαιρίες για επαγγελματική αποκατάσταση, αυξάνει τα εφόδια και πολλαπλασιάζει τα προσόντα ενός ανθρώπου στη σύγχρονη απαιτητική αγορά εργασίας
  • Συμβάλλει στην ομαλή ένταξη ειδικών ομάδων (προσφύγων , μεταναστών) που απειλούνται με κοινωνικό αποκλεισμό και διευκολύνει την αφομοίωσή τους από το κοινωνικό σύνολο
  • Συμβάλλει στη αναβάθμιση της πνευματικής στάθμης των πολιτών της και του εργασιακού δυναμικού.
  • Συντελεί στην  αποτελεσματικότερη λειτουργία των θεσμών, γενικότερα της κοινωνικής οργάνωσης
  • Βοηθά στην ταχύτερη εξέλιξη ολόκληρων τομέων της κοινωνικής εξέλιξης, όπως η τεχνολογία, η επιστήμη.
  • Συντελεί στην ένταξη της χώρας στις οικονομικά ισχυρές και τεχνολογικά πρωτοπόρες κοινωνίες. επιτάχυνση της οικονομικής ανάπτυξης    -κατάκτηση υψηλότερου επιπέδου ανταγωνιστικότητας και παραγωγικότητας 
  • Προσφέρει υποβοήθηση του έργου της εκπαίδευσης, ευρύτερα της παιδείας, εφόσον η αυτομόρφωση δρα συμπληρωματικά, διευρύνει και εμβαθύνει τη μαθησιακή δεκτικότητα του ατόμου.
  • Συμβάλλει στην επαφή του ατόμου με τα νέα τεχνολογικά επιτεύγματα και τις δυνατότητες που προσφέρουν, εξοικείωση με αυτά και ένταξή τους τόσο στην καθημερινότητα όσο και τον εργασιακό βίο.

  • Συνιστά δείγμα μιας ολοκληρωμένης και δημοκρατικής πολιτείας που δίνει την ευκαιρία επαναξιολόγησης και διεύρυνσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας



ΙΙ. Τρόποι πραγμάτωσης της αυτομόρφωσης

Η υλοποίηση της δια βίου μάθησης γίνεται με τη βοήθεια
Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας που στοχεύουν :
  • στην επανασύνδεση με την εκπαιδευτική διαδικασία ατόμων, που έχουν απομακρυνθεί από τη βασική εκπαίδευση
  • στη δημιουργία δικτύων συνεργασίας ανάμεσα στο σχολείο , την τοπική κοινωνία, τον επιχειρηματικό κόσμο και την εκπαίδευση
Κέντρων Εκπαίδευσης Ενηλίκων που απευθύνονται σε όλους τους ενήλικες της χώρας με πρωταρχικό στόχο την απόκτηση νέων βασικών δεξιοτήτων και την αναβάθμιση των ήδη υπαρχουσών
Ανοιχτών Πανεπιστημίων που στηρίζονται στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και διέπονται από την αντίληψη ότι η μόρφωση είναι δικαίωμα όλων, σε όλη την διάρκεια της ζωής τους ,παρέχοντας πτυχίο ισότιμο με το πτυχίο των παραδοσιακών πανεπιστημίων
Βιβλιοθηκών (δημοσίων και ιδιωτικών)
Διαδικτύου που δίνει τη δυνατότητα πρόσβασης σε ποσότητα και ποικιλία γνώσεων

Τα παραπάνω μπορούν να πραγματωθούν με :

  • Εκπόνηση ολοκληρωμένων και αποτελεσματικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων από αρμόδιους επιστημονικούς φορείς
  • Ευαισθησία της πολιτείας απέναντι στην ανάγκη για απόκτηση γνώσεων και ευρύτερη μόρφωση, με ανάπτυξη ανάλογης κοινωνικής πολιτικής που δημιουργεί ισότιμες μορφωτικές ευκαιρίες
  • Χρηματοδότηση των προγραμμάτων επιμόρφωσης και κατάρτισης από την πολιτεία
  • Εποπτεία της υλοποίησης των προγραμμάτων από αρμόδιους κρατικούς φορείς
  • Αξιοποίηση ανάλογων διαφημίσεων με σκοπό την ευαισθητοποίηση των πολιτών για συμμετοχή στα προγράμματα
  • Αξιοποίηση του εκπαιδευτικού ρόλου του ραδιοφώνου, της τηλεόρασης και του διαδικτύου με παροχή ανάλογων κινήτρων από την πολιτεία
  • αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρέχει ο ίδιος ο εργασιακός χώρος μέσα από επιμορφωτικά σεμινάρια.
  • μέσω των επαγγελματικών και επιστημονικών ενώσεων και συνδικάτων δίνεται η δυνατότητα ανανέωσης και εμπλουτισμού των γνώσεων αναφορικά με τις νέες εξελίξεις, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.
  • η πολιτεία μέσα από τα όργανά της (π.χ Ο.Α.Ε.Δ, Λαϊκή Επιμόρφωση, Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας), παρέχει τη δυνατότητα της δια βιου επαγγελματικής κατάρτισης.
  • η φοίτηση στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο αποτελεί σημαντική ευκαιρία εξ αποστάσεως σπουδών και απόκτησης ειδικότητας ή ειδίκευσης μέσω των μεταπτυχιακών τμημάτων.
  • η αδιάλειπτη ενημέρωση του πολίτη από τα Μ.Μ.Ε (τύπος, ραδιόφωνο, τηλεόραση, διαδίκτυο) που προσφέρει τη δυνατότητα να παρακολουθεί τις εξελίξεις, να ανανεώνει και να εμπλουτίζει τις γνώσεις του, να συμμετέχει ενεργά στα τεκταινόμενα.
  • το ίδιο το άτομο μέσα από την ενεργή πολιτική και κοινωνική δράση έχει τη δυνατότητα όχι μόνο να καθορίζει τις εξελίξεις αλλά και να προσεγγίζει νέες ιδέες και προτάσεις για την επίλυση σημαντικών κοινωνικοπολιτικών προβλημάτων.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Η αυτομόρφωση ως φιλοσοφία ζωής που συμπληρώνει την προσπάθεια του ανθρώπου για ευρύτερη μόρφωση προκύπτει πλέον ως αίτημα των καιρών τόσο  στο πλαίσιο της ανάγκης για προσωπική εξέλιξη όσο και στο πλαίσιο των απαιτήσεων που προβάλλει η κοινωνία μας.

(Υπογραφή αρθρογράφου)



Δεν υπάρχουν σχόλια: